Een stoommachine, een poster en een les die net die andere kijk geeft!
Je kent het vast wel: zo’n middag waarop je stiekem denkt “druk genoeg”, maar dan tóch vertrekt met een hoofd vol ideeën en een glimlach op je gezicht. Dat was 4 juni in De Man in Oostvoorne. Zestien cultuurcoördinatoren, leerkrachten en een directeur, een frisse duik in het nieuwe schooljaar en een stoommachine die we met z’n allen nadoen. Ja ècht.
We begonnen luchtig, met thee en nieuwsgierige blikken, maar al snel werd duidelijk: het schooljaar 2025-2026 zit weer bomvol cultuur. Nieuwe KunstFusie-lessen nemen ons mee door fantasiewerelden, laten kinderen dansen op emoties en ontdekken hoe je geluid kunt tekenen. Het klinkt magisch – en dat is het eigenlijk ook.
En terwijl de lessen voor zich spreken, is het ook de context die telt. Want het blijft een puzzel: hoe krijg je ruimte voor kunst en cultuur in een overvol rooster, tussen kernvakken en lesmethodes? Aan de hand van een praatplaat (een placemat vol kansen en knelpunten) kwamen de ideeën los. Soms klein en praktisch, soms groter dan je dacht. Een greep uit onze ideeën:

📌 Een poster in de lerarenkamer met alle cultuurlessen.
📚 Iets voor thuis, zodat kinderen aan tafel kunnen vertellen.
📱 Vlogs en TikToks die lesstof verbinden aan de leefwereld van nu.
🗓️ Cultuuraanbod standaard meenemen in het teamoverleg.
➕ En: de link met kernvakken nadrukkelijker maken. Geen ‘extraatje’, maar verrijking.
Er was ook ruimte om te spelen. Letterlijk. Met z’n allen deden we een stukje uit de kunstfusie les van groep 3 en 4 en stonden we de stoommachine Jan Blanken na te bootsen vol beweging en geluid. Een beetje ongemakkelijk? Misschien. Maar ook grappig en verbindend. In het nagesprek zei iemand: “Sommige docenten voelen zich daar niet altijd prettig bij, dat uitbeelden en actief meedoen tijdens een kunstfusie les.” Meedoen hoeft niet – mag wel; wat je wel kan doen als leerkracht kwam vervolgens uitgebreid aan bod. De beste tips van jouw collega’s, sturen we je volgend schooljaar mee met de lesinfo!
Want of je nou meedoet of kijkt: Kunst zet je even stil. Of juist in beweging. Het opent iets. Het geeft je als leerkracht de kans om écht te kijken, te observeren. Om te zien wat er gebeurt als je de klas even uit handen geeft aan een vakdocent op een heel ander vlak. Hoe reageren je leerlingen? Wie bloeit op? Wie durft ineens wél? Een ICC’er vertelde: “Bij mijn drukste klas zag ik een totale verandering. Ze hingen aan de lippen van de kunstdocent.” Een leerkracht vult aan: “Soms zie je een leerling van wie je het niet verwacht ineens in een heel ander daglicht.” En dát maakt zo’n lesmoment meer dan alleen leuk – het geeft jou èn jouw leerlingen nieuwe inzichten.
Voor iedereen die er niet bij kon zijn, maar die wel meer wil weten: educatie@cultuuropschool.nl kun je meer informatie aanvragen Cultuur op School en het programma van volgend schooljaar.