In KunstFusie ontwikkelen kunstenaars uit verschillende disciplines samen een lesprogramma voor de verschillende groepen op school, waarna ze deze uitvoeren. Na een geslaagd eerste jaar waar we goed op geëvalueerd hebben, is nu voor het komend schooljaar een tweede programma ontwikkeld.
Vorig jaar ging KunstFusie van start met een serie lessen. Zo ontwikkelden vrijwilligers van het Vrijheidsbos een programma in samenwerking met lokale jonge muziekmakers. Na een gastles in de klas lieten zij de kinderen van de groepen 7 en 8 met handen en voeten de klei, het gras, de bomen, de insecten en het water in het Vrijheidsbos beleven. De kinderen zetten deze ervaring vervolgens, met hulp van de muziekmakers, om in een muziekstuk. En ook de leerlingen van groep 5 en 6 konden hun hart ophalen. Danser en Spoken Word artist Brandon Taylor gaf de kinderen een specifieke schrijfopdracht, waarna ze deze via Performance Art – bijvoorbeeld middels zang, dans of spoken word – uitvoerden.
Fusie van lessen
Lenneke Mietes is verantwoordelijk voor het ontwerp en de inhoudelijke invulling van KunstFusie: ‘Het is uniek wat we hier op Voorne aan Zee doen. Waar je normaal een programma maakt vanuit een vastomlijnd aanbod van zelfstandig werkende professionals, steken wij het anders in. We zijn op zoek gegaan naar de vraag: wat gebeurt er als je verschillende disciplines, zowel kunst als andersoortig, in de ontwikkelingsfase van zo’n programma bij elkaar zet? Wat ontstaat er dan?’
Die vraag heeft het vorig schooljaar al veel opgeleverd. Lenneke: ‘Er ontstaan echt cadeautjes, hebben we gemerkt. Steeds als we in de voorbereiding twee creatieve cultuurmakers met verschillende expertises – bijvoorbeeld zang en beeldende kunst – bij elkaar zetten en we ze de opdracht geven om samen op zoek te naar een samensmelting van hun disciplines ontstaat er magie! Het is bijna een chemisch proces waarbij nieuwe creativiteit vrijkomt. Niet voor niets gebruiken we het woord ‘fusie’ in de naam.’
Nieuw jaar: nieuw programma!
Doordat er veel combinatiegroepen op de basisscholen zijn, is er voor komend schooljaar een tweede programma ontwikkeld. ‘Zo volgen de leerlingen die vorig jaar in groep 1 zaten, een andere les in groep 2,’ vertelt Dewi Neleman van Kunst en Cultuur BRES. ‘Dit jaar hebben we samen met de cultuurmakers weer een enorm inspirerend en veelzijdig cultuureducatief programma ontwikkeld voor de klassen. Daarbij maken we gebruik van deskundige coaches om de vakdocenten te begeleiden en uiteraard hebben we de lessen van vorig jaar geëvalueerd, om zo een steeds kwalitatief actief cultuureducatieaanbod te krijgen.’
De nieuwe KunstFusie lessen vind je op onze site: