KunstFusie Improved

“Toen mij 2,5 jaar geleden werd gevraagd om een inhoudelijke rol te spelen in de opzet van een lokaal gedragen en uitgevoerd kunsteducatief programma kon je mij niet blijer maken.

KunstFusie, zoals het kunsteducatief programma is gaan heten, laat zich het best uitleggen als kunstlessen die ‘van drie walletjes’ eten: twee verschillende kunstvormen komen samen én de chemie daartussen, ontsloten door onze kunstdocenten. Het doel is niet om van het kind een succesvolle kunstenaar te maken. Maar om vaardigheden die kunsteducatie bij uitstek traint of aanstipt de basisschool leerling aan te bieden. Zo vormen deze lessen een waardevolle en verrijkende aanvulling op het onderwijscurriculum.

Bevlogen (lokale) kunstdocenten zijn hierin super belangrijk. Zij bieden vanuit hun expertise een ruimte om te leren creëeren. Zo raken kinderen bekend met ook een wezenlijk andere taal dan de letterlijke of rekenkundige; die van de expressie. Expressie van zowel henzelf als die van de ander.

De komende jaren zetten we in op bestendiging van het programma zelf. De lessen worden nóg aantrekkelijker én we zetten in op KunstFusie als platform voor het opleiden van nieuwe kunsteducatie-professionals. Zo investeren we in een op maat gemaakt begeleidingstraject waarin zeer ervaren (onderwijs)coaches en kunstdocenten hun inzicht en tips en trucs delen. Uitwisseling staat daarin centraal. Zo houden we het KunstFusie-aanbod levendig en toegankelijk, voor zowel de ‘oude rotten’ in het vak als de startende kunsteducatie-professional.

KunstFusielessen bevorderen het gemak om met vragen en opdrachten vanuit verbeeldingskracht en een creatieve manier van uiten en samenwerken om te gaan. Heel mooi om te zien hoe inspiratie en inleving dan snel tevoorschijn komt, in alle lagen van een basisschool. Want niet alleen de kinderen worden gegrepen – ook de leerkrachten en de kunstdocenten zelf!

Dankbaar dat ik dit mede mogelijk mag maken!”

Gerelateerde artikelen

De KunstFusie roosters zijn er!

Kindermaskerade